Katalizator – del izpušnega sistema motornih vozil

Katalizator velja za del izpušnega sistema vsakega motorja. Njegova glavna funkcija je prečiščevanje izpušnih plinov. Zanj je značilno, da lahko vsebuje keramično ali pa kovinsko sredico. Nanjo je nanesen tanek sloj ene od žlahtnih kovin, to je lahko platina, rodij, iridij ter druge podobne kovine. Od vrste avtomobila pa je odvisno, kje natanko se katalizator nahaja.

Delovanje katalizatorja je odvisno od številnih dejavnikov, na primer od visokih temperatur. Posledično je njihova pozicija v izpušnem sistemu tako pomembna. V nadaljevanju vam bomo na kratko predstavili, kako katalizator deluje ter kakšna je njegova življenjska doba in kako ga je potrebno vzdrževati. 

Delovanje katalizatorja 

Vsak katalizator vsebuje notranjo monolitno strukturo. Ta je lahko keramična ali pa narejena iz inoxa. Prekrita je z dragocenimi kovinami ter sestavljena iz številnih propustnih kanalov. Skozi jih se pretekajo izpušni plini. Ravno zaradi takšne sestave v katalizatorju prihaja do kemične reakcije, posledično pa tudi do odstranitve škodljivih onesnaževalcev. 

Katalizator deluje skupaj v kombinaciji s t. i. lambdo sondo. Zanjo je značilno, da nadzira količino kisika v izpušnih plinih. V praksi to pomeni optimalno razmerje med gorivom in zrakom. Večina katalizatorjev vsebuje po 2 lambda sodbi, nekateri pa lahko celo več. To zahtevajo čedalje strožje evropske direktive. Večja količina lambda sond omogoča še boljši nadzor izpušnih plinov. 

Katalizator za učinkovito delovanje potrebuje tudi pravo zmes goriva in zraka. Temu se strokovno reče lambda regulacija. Če so v delovanju lambde sonde prisotna kakršna koli odstopanja, se katalizator lahko pokvari ali pa povsem uniči. 

Življenjska doba in vzdrževanje katalizatorja 

Teoretično za vsak katalizator velja, da ima povsem enako življenjsko dobo kot vozilo, v katerega je nameščen. Ključnega pomena pri pravilnem delovanju te naprave so motor, sistem goriva in vžiga. Delovati morajo povsem brezhibno. 

V primeru da ima katalizator, ki ste ga zamenjali ali pa ga še nameravate zamenjati, stopljeno monolitno strukturo iz keramike, to v praksi pomeni, da so presežene količine goriva dosegle njegov substrat. In kaj se zgodi? Temperatura v katalizatorju preseže točko taljenja substrata. In to povzroči njegovo poškodbo ali celo uničenje. 

Nakup novega katalizatorja 

K sreči si lahko nov kakovosten katalizator lahko naročite v priljubljeni spletni trgovini podjetja, ki vam ponuja še druge številne izdelke za vaša prevozna sredstva. 

V tej kategoriji preberite še: